Thursday, June 16, 2011

pengalaman 300++ minit bersama 'bulan merah' =D

Hasil dari pencerapan Gerhana Bulan Penuh 16 Jun 2011 di perkarangan Masjid Negara, Kuala Lumpur


kali ni saya berpeluang utk menyaksikan sendiri satu fenomena yang boleh saya kire sebagai fenomena yang berprestig tinggi iaitu gerhana bulan!! hahaaa...

oleh sbb inilah, saya rase terpanggil yer untuk berkongsi suke duke pengalaman 'mengintai' bulan yang kebetulannya sangat2 pemalu pada masa itu..

operasi "pungguk" ini dijalankan seawal jam 0050 lg.. namun hakikat langit mlm yang agak berawan amat mengusarkan hati. tidak cukup dengan itu, laptop saya pulak wat hal!! xley connect jaring-ukm. oleh sbb itu saya terpaksa menggunakan laptop kawan say utk mendapatkan maklumat2 mengenai perkembangan gerhana di facebook-malaysia luna eclipse.

pada jam 0135, suasana maseh xbrubah.. namun saya dan ribuan pemerhati2 diseluruh malaysia maseh x berputus ase dan maseh mengharapkan cuace yang baek..

pada jam 0203, saya mula rase mengantok dan lapar. memandangkan bulan mula kelihatan, saya menyambung operasi "pungguk" di kedai mamak kt syeksen 15. berikut merupakan catitan kecil saya sepanjang pemerhatian saya disane sambil menjamah roti canai dan teh oben:


0218 : bulan mula hilang bentuk bulatnya. ( bulan nmpk sumpik sikit)

0231: sesuku bahagian bulan hilang dr pandangan.

0234: hamipr separuh bulan mula pudar dr pandangan saya.

0245: separuh bulan hilang x kelihatan.

0306:hanye sebahagian bulan (mungkin 1/4) dapat dilihat.

0315: bulan mula ilang dr pandangan. hanya dapat hujung2 bulan seperti huruf c.

0325: bulan xkelihatan langsung..
(situasi ni berlanjutan ke jam 0356 namun tiada perubahan.)


gerhana bulan penuh xkelihatan mungkin disebabkan awan yang byk.
walaupon xberpeluan melihat gerhana bulan penuh seperti mana yang diharapkan, pengalaman melihat saat2 bulan berubah ke gerhana penuh sudah memuaskan hati saya.

p/s: sory.. no pics taken.. tp saya masokkan skali pics dari pemerhati2 yang laen~~ ^_^


ni la catitan kecil original semase tgk gerhana kt mapley


gambar2 gerhana bulan boleh dilihat free jer kt sini

No comments:

Post a Comment