Monday, August 8, 2011

adakah kita perintis tamadun luar angkasa?


tamadun luar angkasa.. menarik kan??

sape sini pernah ygk crite GUNDAM? hohoo latar masyarat die utk kebanyakkan siri2 gundam lebih cenderung kepada masyarat di bumi dan masyarakat yg tinggal di angkasa lepas.

saya selalu fikir bile manusia akan mula tinggal kt luar sane..
10 tahun lagi? 50 tahun lagi? 100 tahun lagi?? atau mungkin juga kita mmg tidak akan mampu.. sedih bukan. tapi dengan penemuan2 pada masa sekarang saya mula berasa yakin kembali.

saintis telah menemui graphene, yang merupakan gabungan atom2 karbon senipis satu atom saje! walaubagaimanapun, ianya dikatekan 200 kali lebih kuat daripada keluli.

ini la grahpene. hamparan atom2 karbon setebal 1 atom saje..


jadi, ape faedahnya??

hahaa... menurut Dr. Michio Kaku, dia berpendapat bahawa kita boleh ke angkasa lepas menggunakan atlernatif lain selain roket. salah satu alternatif tersebut adalah "space elevator".

idea gile tu.. nk wat lif g angkasa lepas.. haha.. dulu idea dianggap mustahil dan mungkin masih dianggap mustahil bagi mereka yang tak tahu..

dgn menggunakan graphene, saintis mampu utk membina tali kabel yang disambungkan dari bumi ke ISS. jika ini boleh dilakukan, masalah utama ekplorasi angkasa lepas dapat diselesaikan, iaitu kos yang terlampau tinggi. (minyak la bro~~ nk lawan graviti bukan senang beb~~ )

ilustrasi space elevator..


selain itu, BOEING (syarikat wat kapal terbang) sudah mula membuat kapal angkasa komersial.. skrg masih prototype lagi.. well dh okay la tu..

ini sume seakan-akan puzzle. puzzle 1: graphene, puzzle 2: space elevator, puzzle 3: kapal angkasa..
jika dipadankan kesemuanya, mungkin era tamadun luar angkasa bakal bermula.

pandangan saya:

1)penemuan graphene memungkinkan pembinaan space elevator.

2)pembinaan lif ni mungkin akan membesarkan ISS dan mungkin juga menambahkan lagi stesen angkasa lepas.

3)upgrade ISS jd kilang angkasa lepas pertama. wat kapal amgkasa. pada masa itu, mungkin enjin tujahan ion/plasma sudah matang atau sesuatu lebih baek berjaya dicipta (enjin antimatter ker huhuu)

4)kita mula menjelajahi ruang angkasa lepas..

1 comment:

  1. salam sahabat, mohon copy artikel ni sahabat
    sahabat juga boleh lawat blog sy..
    boleh copy semua artikel yg ada..terima kasih sahabat

    ReplyDelete