Saturday, January 23, 2010

knape nuklear???

tak dapat dinafikan bahawa tenaga nuklear merupakan satu penjana elektrik yang baek, efektif dan canggih. mane-mane negara yang ada logi nuklear dianggap hebat, maju dan berkuasa. tp knape perlu nuklear???

ad sorang kawan nie, terlampau taksub kepada tenaga nuklear.. (kalo die bdk sains nuklear xpe r...) katenyer.." mmg hebat kalo malaysia ad nuklear!!! maju sikit malaysia. baru org pandang malaysia pakai mate...",
ada kebenaran kate-katenyer itu. namun persoalannyer skrg, knape harus nuklear yang menjadi pilihan??? byk lagi alternatif laen...

disini saya bukannyer tidak bersetuju dengan nuklear, cume saya kurang gemar akan penggunaan nuklear di malaysia.
mgkn ada yang berkate selepas ini, kalo tidak nuklear, ape lagi alternatif laen?

sbnrnyer, saya ad terfikir tentang satu cara untuk menjana elektrik secara 'recyle'. kite boleh menjana elektrik tanpa mengharapkan sumber semulajadi seperti air, cahaya, haba, dan sebagainyer. ia mampu menjana elektik secara berterusan. pada mase skrg, ianyer hanye boleh menjana elektrik pada kadar yang sedikit. namun saya percaya sistem penjanaan ini akan dapat menjana lebih banyak lagi elektrik selepas saya mampu dan cukup berilmu untuk menguai suainyer... sbb inilah saya memilih course yg sy pilih skrg... untuk memantapkan lagi diri saya dan juga penjana ini...
pada masa ini... penjana ini saya nicknamed-kan COrE

kpd kwn2 sn nuklear, harap jgn marah yer.... heheheheee....
diharap, jike COrE ini berjaye, ia mampu menolong negara kite dan khususnyer sume saudara islam di seluruh bumi ALLAH ini... amim......